زبان خارجی

زبان آلمانی

ما به ریشه ها و ویژگی های زبان آلمانی می پردازیم و اطلاعاتی در مورد مکان یادگیری آن در آلمان و خارج از کشور ارائه می دهیم. آلمانی دومین زبان رایج در اتحادیه اروپا (پس از انگلیسی) و یک زبان رسمی در شش کشور در اروپا است. با وجود داشتن شهرت به عنوان یکی از دشوارترین زبان ها برای یادگیری، درک زبان آلمانی در واقع آنقدرها هم که در ابتدا به نظر می رسد دشوار نیست. در واقع، گزارشی در سال 2021 نشان داد که در حال حاضر حدود 15.4 میلیون نفر در سراسر جهان آلمانی را به عنوان یک زبان خارجی یاد می‌گیرند و تعداد آنها در حال افزایش است و ثابت می‌کند که تسلط بر آن غیرممکن نیست.

مردم در آلمان به چه زبان هایی صحبت می کنند؟

آلمانی زبان رسمی آلمان است و 95 درصد مردم به آن به عنوان زبان اول صحبت می کنند. فریزی شمالی، که یکی دیگر از زبان های آلمانی است، یک زبان اقلیت است که تنها توسط حدود 10000 نفر که در امتداد سواحل فریزی زندگی می کنند صحبت می کنند.

آلمان با 9 کشور اروپایی دیگر مرز مشترک دارد و اغلب کسانی که در نزدیکی مرزها زندگی می کنند به زبان همسایگان خود و همچنین آلمانی صحبت می کنند. به عنوان مثال، تعداد زیادی از دانمارکی‌زبان‌ها را در شمالی‌ترین قسمت آلمان، فرانسوی‌زبان‌ها در امتداد مرز آلزاسیا و لهستانی‌زبان‌ها را در شرق خواهید دید.

بر اساس داده های Eurostat، 21.3٪ از جمعیت آلمان فقط آلمانی صحبت می کنند، در حالی که 41.7٪ یک زبان دیگر، 26.6٪ دو زبان اضافی و 10.4٪ به سه زبان صحبت می کنند. خوشبختانه برای مهاجرانی که در آلمان زندگی می کنند، 56 درصد از آلمانی ها انگلیسی صحبت می کنند و این در اکثر مدارس آلمان تدریس می شود. زبان آلمانی در دانشگاه تهران. با این حال، در واقعیت، این درصد به شدت به دلیل سن تغییر می کند، زیرا اکثر نسل های جوان انگلیسی بسیار خوب صحبت می کنند. در نتیجه، عموماً مهاجران بدون نیاز به یادگیری آلمانی خوب با هم کنار می آیند، اگرچه همیشه به یادگیری زبان محلی کمک می کند.

آلمانی در کجای دنیا صحبت می شود؟

آلمانی یکی از زبان های رسمی آلمان، اتریش، بلژیک، لوکزامبورگ، سوئیس، لیختن اشتاین و نامیبیا و همچنین مناطق مختلف کشورهای دیگر در سراسر جهان است. این زبان مادری حدود 100 میلیون نفر در سراسر جهان است و حدود 130 میلیون نفر آن را به عنوان زبان اول یا دوم صحبت می کنند. آلمانی همچنین دهمین زبان پرگویش در جهان است.

حدود 9.3 میلیون نفر در اروپا زبان آلمانی را به عنوان زبان دوم یاد می گیرند. همچنین در مدارس متوسطه در سرتاسر این قاره موضوعی پرطرفدار است. یک نظرسنجی در سال 2020 توسط موسسه گوته، DAAD (سرویس تبادل دانشگاهی آلمان) و دویچه وله همچنین نشان می‌دهد که در برخی کشورها، تعداد زبان‌آموزان آلمانی رو به افزایش است. به عنوان مثال، دانمارک، هلند و فرانسه از سال 2015 تا 62 درصد افزایش داشته اند.

ریشه و تاریخچه زبان آلمانی

آلمانی به عنوان یک زبان گفتاری شناخته شده است که قدمت آن به دوران رومیان در قرن اول قبل از میلاد باز می گردد. در آن زمان، این زبان به شکل یک زبان ژرمنی واحد با تفاوت‌های گویش جزئی بود. بعدها، در قرن هشتم، اولین متون مکتوب آلمانی، مانند شعر قهرمانانه “Hildebrandslied” ظاهر شد. این به آلمانی قدیمی قدیمی معروف است.

سپس در طول قرن ها، زبان آلمانی در سه مرحله تکامل یافت:

آلمانی باستان: حدوداً بین 750 تا 1050، طبق گزارشات، این کاملاً شبیه به انگلیسی باستان بود

آلمانی متوسط: حدود 1050 تا 1500

آلمانی عالی مدرن: حدود 1500 تا کنون

تکامل آلمان عالی مدرن

دوره زبان آلمانی عالی مدرن با ترجمه مارتین لوتر از کتاب مقدس در اوایل قرن شانزدهم آغاز شد. نویسندگان مشهور قرن نوزدهم، مانند گوته و شیلر، عموماً به آلمانی عالی (یا چیزی که به عنوان آلمانی عالی استاندارد نیز شناخته می‌شود) به شکل نوشتاری مدرن آن و ایجاد زبانی برای متفکران، نویسندگان و دانشمندان نسبت داده می‌شوند.

شکل‌گیری این زبان تحت‌تاثیر به‌اصطلاح جابجایی همخوان آلمانی بالا بود، یک تغییر صوتی که زبانی را ایجاد کرد که به‌طور مشخص با سایر زبان‌های ژرمنی غربی متفاوت است. فرهنگ لغت دودن اولین بار قواعد دستوری و املای این نسخه مدرن آلمانی را در سال 1880 گرد هم آورد.

لهجه های آلمانی

به عنوان یک زبان نوشتاری، آلمانی نسبتاً یکنواخت است. با این حال، هنگامی که صحبت می شود، در بسیاری از گویش ها وجود دارد، که بیشتر آنها به گروه های گویش آلمانی یا آلمانی پایین تعلق دارند. گویش های آلمانی اینجا توضیح داده شده اند. تفاوت اصلی این دو در سیستم صوتی، و به ویژه، صامت است. جالب اینجاست که این دو گویش از نظر جغرافیایی با مناطق خاصی از آلمان و سایر کشورهای جهان مرتبط هستند.

آلمانی عالی

به عنوان مثال، آلمانی عالی، زبان ارتفاعات جنوبی آلمان است. همچنین زبان نوشتاری رسمی آلمان است. در غیر این صورت به عنوان Hochdeutsch شناخته می شود، به همراه انگلیسی، فریزی و هلندی به گروه زبان های ژرمنی غربی از خانواده زبان های هند و اروپایی تعلق دارد.

آلمانی پایین

آلمانی پایین – یا Plattdütsch – با این حال، زبان گفتاری مناطق پست شمال آلمان است. و همچنین بخش هایی از سایر کشورهای اروپایی و مهاجران اروپایی که در خارج از کشور مستقر شده اند. در واقع، حدود 301000 سخنران بومی Plattdütsch در جهان وجود دارد. این زبان ترکیبی از آلمانی و فریزی است که شباهت زیادی به انگلیسی دارد. اینجا را بخوانید. همچنین بسته به محلی که به آن صحبت می شود، چندین گویش و نام دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا