روانشناسی

چگونه بر خود کنترل داشته باشیم و بر زندگی خود مسلط باشیم؟

مطمئناً خودکنترلی در روانشناسی کودک جدیدی نیست. مدتی است که وجود داشته است، اما همچنان دانشمندان را مجذوب خود می کند. بارها و بارها ثابت می‌کند که یک ستاره واقعی است—برای کسانی که می‌توانند با موفقیت آن را تمرین کنند، مزایای زیادی به همراه دارد. افراد زیادی در سراسر دنیا با ساخت وبلاگ تجربیات خود را در این زمینه به اشتراک گذاشته اند. وبلاگ ها و وبسایت های مختلف را ببینید و از آنها استفاده کنید. شما هم می توانید با ساخت وبلاگ رایگان نکات مهم در این زمینه را با دیگران به اشتراک بگذارید.

مطالعه پشت سر هم تأیید می‌کند که اگر فقط راهی برای تقویت خودکنترلی خود پیدا کنیم، زندگی‌مان بسیار بهتر می‌شود – سالم‌تر می‌خوریم، ورزش می‌کنیم، زیاده‌روی نمی‌کنیم، زیاد می‌نوشیم یا در هر چیزی که برایمان مضر است زیاده‌روی نمی‌کنیم. ما می‌توانیم خیلی راحت‌تر به اهداف خود برسیم و موفقیت دیگر یک واهی دوردست نخواهد بود.

نوشته های مشابه

به بیان ساده، اگر بدانید چگونه وسوسه‌ها، احساسات و رفتارهای خود را کنترل کنید، همانطور که شکسپیر سال‌ها پیش اشاره کرد، دنیا صدف شما خواهد شد.

در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به نحوه عملکرد خودکنترلی و چگونگی داشتن خودکنترلی برای داشتن زندگی که می خواهید.

خودکنترلی چیست؟

خودکنترلی را می توان به صورت زیر تعریف کرد:

“خودکنترلی توانایی تحت فشار قرار دادن تکانه ها، احساسات و رفتارهای خود برای دستیابی به اهداف بلند مدت است.”

ریشه در قشر پیش پیشانی مغز دارد – ناحیه ای که مسئول برنامه ریزی، تصمیم گیری، بیان شخصیت و تشخیص خوب و بد است.

خودکنترلی همچنین توانایی مقاومت در برابر وسوسه‌های کوتاه‌مدت و به تأخیر انداختن رضایت فوری است تا بتوانید در آینده به چیزی بسیار ارزشمندتر و بهتر دست یابید. همانطور که بزرگان به ما می آموزند، “درد کوتاه مدت برای یک سود طولانی مدت”.

معروف ترین مظهر خودکنترلی و فواید آن، تست معروف مارشمالو است. این مجموعه ای از مطالعات بود که در اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970 توسط روانشناس، والتر میشل، استاد دانشگاه استنفورد انجام شد. آزمایش ساده بود – به کودکان بین سنین چهار تا شش سال گفته شد که می‌توانند اکنون یک خوراکی (یک گل ختمی، آب نبات یا چوب شور) بخورند یا 15 تا 20 دقیقه صبر کنند و به جای آن دو خوراکی دریافت کنند.

حدس زدن اینکه تعداد بیشتری از بچه‌ها لذت فوری را به تاخیر افتاده ترجیح می‌دهند، سخت نیست. با این حال، محققان سپس افرادی را که تصمیم گرفتند تا دوران دبیرستان و بزرگسالی خود صبر کنند، ردیابی کردند.

چیزی که آنها دریافتند این بود که خودکنترلی به این بچه‌ها در مراحل بعدی زندگی کمک شایانی کرد – آنها عملکرد تحصیلی بالاتر، مهارت‌های مقابله عاطفی بهتر، مصرف کمتر مواد مخدر و وزن‌های سالم‌تری داشتند.

بنابراین، بسیار ساده است – برای اطمینان از موفقیت در آینده، به کودکان آموزش دهید که سطوح بالاتری از خودکنترلی را توسعه دهند. اما به نظر می رسد که همیشه آسان نیست.

چرا خودکنترلی مهم است

از زمان آزمایش مارشملو، خودکنترلی در بسیاری از مطالعات دیگر نقش اصلی را داشته است و به طور کلی به تبلیغات خود ادامه می دهد. کنترل تکانه مزایای بزرگی را به کسانی می دهد که قادر به تمرین آن هستند.

خودکنترلی دوست صمیمی با دستیابی به هدف، سلامت روحی و جسمی، و بسیاری از بخش های مهم دیگر زندگی مانند روابط، تحصیلات، ورزش، شغل و عزت نفس است. به عبارت ساده، قدرت اراده برای چشم پوشی از هر نوع دستاوردی ضروری است.

به اندازه کافی جالب توجه است که طبق نظرسنجی استرس در آمریکا انجمن روانشناسی آمریکا در سال 2011، 27 درصد از پاسخ دهندگان خاطرنشان کردند که فقدان اراده مهمترین مانع برای تغییر است.

فقدان خودکنترلی نیز مانع اصلی حفظ وزن سالم است. مطالعات این موضوع را تایید می‌کنند-کودکانی که یاد می‌گیرند تکانه‌های خود را کنترل کنند، کمتر در بزرگسالی دچار اضافه وزن می‌شوند.

قدرت اراده همچنین سهم عمده‌ای در رهبری یک سبک زندگی سالم‌تر دارد – می‌تواند به جلوگیری از سوء مصرف مواد – الکل، سیگار و داروهای غیرقانونی کمک کند.

هیچ شکی در آن نیست – خودکنترلی برای هر کاری که انجام می دهیم یا می خواهیم انجام دهیم بسیار مهم است.

آیا اراده ما نامحدود است؟

انکارناپذیر است که خودکنترلی یک ویژگی «این» است که در هنگام تکمیل موفقیت‌آمیز اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت ما باید داشته باشیم.

در سال 1998، تیمی از محققان به رهبری روی باومایستر روانشناس آمریکایی ایده ای را ارائه کردند که به سرعت جایگاه خود را به عنوان یکی از مشهورترین نظریه های روانشناسی معاصر به دست آورد. در این مطالعه، شرکت کنندگان به اتاقی آورده شدند که روی میز کلوچه و تربچه تازه پخته شده بود. از برخی خواسته شد که کوکی ها را امتحان کنند و از دیگران تربچه را امتحان کنند.

سپس به هر دو گروه یک پازل سخت داده شد تا تکمیل کنند. در کمال تعجب، گروهی که کلوچه ها را خوردند، 19 دقیقه در پازل بودند، در حالی که گروه دیگر که در برابر خوردن کلوچه های خوشمزه مقاومت کردند، به طور متوسط ​​8 دقیقه دوام آوردند.

استهلاک نفس را وارد کنید.

چگونه بر خود کنترل داشته باشیم و بر زندگی خود مسلط باشیم

محققان نتیجه گرفتند که قدرت اراده یک منبع محدود است. استفاده از مخزن خودکنترلی خود برای یک چیز (مقاومت در برابر کوکی ها) می تواند قدرت ذهنی شما را برای موقعیت های بعدی تخلیه کند.

مطالعه مشهور دیگری نیز از نظریه کاهش نفس حمایت می کند. همه ما درباره “غذا خوردن احساسی” شنیده ایم، درست است؟ اگر احساس کنیم که احساسات ما همه جا را فراگرفته است، گاهی اوقات تمایل به پرخوری داریم – مثلاً اگر فیلم غم انگیزی را تماشا کنیم یا اتفاق ناخوشایندی برایمان بیفتد. با این حال، آنچه مطالعات نشان داده است این است که اگر سعی کنیم احساسات خود را مهار کنیم یا پنهان کنیم، اراده ما تحلیل رفته و کمتر در مقابل پرخوری مقاومت می کنیم.

به زبان ساده،کاهش اراده مهمتر از خلق و خو در تعیین اینکه چرا سوژه ها زیاده روی می کنند، مهمتر بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا