متفرقه

10 معنی رنگ: روانشناسی استفاده از رنگ های مختلف

روانشناسان بر این باورند که رنگ مورد علاقه هر کسی اطلاعاتی درباره ی خصوصیات اخلاقی و روانشناسی او به ما می دهد. همانطور که می دانید رنگ ها نقش مهمی در روان شناسی ذهن مردم دارند. به عنوان مثال در دوران پادشاهی ویکتوریا از رنگ های قرمز و بنفش به عنوان نمایش ثروت خود استفاده می کردند. در حال حاضر هم رنگ های مختلف را برای نشان دادن احساسات مختلف، استفاده می کنند.

شخصیت شناسی رنگ‌ها

زیست شناس تیموتی اچ. گلداسمیت توضیح داد که «رنگ در واقع ویژگی نور یا اشیایی نیست که نور را منعکس می کنند. این احساسی است که در مغز ایجاد می شود.» و این احساسات می توانند فوق العاده قدرتمند باشند. رنگ ها می توانند خلق و خوی ما را تغییر دهند، بر حافظه ما تأثیر بگذارند و حتی ضربان قلب را افزایش یا کاهش دهند.

اگر ورزشکاری هستید که با یک رقیب همسان روبرو اید، پوشیدن قرمز می تواند کفه ترازو را به نفع شما تغییر دهد. نور آبی اغلب برای کاهش اثرات اختلال عاطفی فصلی استفاده می شود. و حتی یک مطالعه نشان داد که نرخ خودکشی در ایستگاه‌های قطار در ژاپن با نصب چراغ‌های آبی به میزان شگفت‌آور 74 درصد کاهش یافت.

ما فقط رنگ‌ها را نمی‌بینیم، بلکه آنها را احساس می‌کنیم. آنها یکی از قدرتمندترین ابزارها در جعبه ابزار یک طراح اند. وقتی با رنگ ها و معانی آنها آشنا شدید، می توانید به روانشناسی رنگ ها متمایل شوید تا طرح هایی ایجاد کنید که واکنش ها و احساسات مورد نظر شما را برانگیزد.

چه رنگ‌هایی را برای طراحی لوگو انتخاب کنید یا صرفاً یک صفحه‌گسترده را کدگذاری رنگی کنید، مهم است که رنگ‌هایی را انتخاب کنید که با پیام شما هماهنگ باشند و نه رنگ‌هایی که می‌توانند علیه شما کار کنند.

رنگ در تاریخ

نماد رنگ‌ها که قدمت آن به تمدن‌های اولیه بازمی‌گردد، نیروی قدرتمندی است که طی هزاران سال تقویت شده است. رنگ قرمز حداقل از 4000 سال قبل از میلاد به عنوان نمادی از شر بوده است. قرمز معمولاً به عنوان رنگ برجسته در هیروگلیف های مصر باستان برای نشان دادن خطر یا شر استفاده می شد – و امروزه رنگ اصلی تیم نیوجرسی دیویلز – یک تیم هاکی NHL – باقی مانده است.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد معانی رنگ عمیقاً با غرایز بقا مرتبط است و نه فقط در انسان. تحقیقات انجام شده توسط عصب شناس جرالد کرالیک نشان داد که برخی از میمون ها احتیاط ما را در مورد رنگ قرمز به اشتراک می گذارند. و یک مطالعه جداگانه نشان داد که فیل ها می توانند شکارچیان بالقوه را با استفاده از ترکیبی از نشانه های رنگی و رایحه شناسایی کنند.

با توجه به قدرت‌های قدرتمندی که رنگ‌ها دارند، جای تعجب نیست که انواع صنایع از رنگ برای تأثیرگذاری بر مشتریان بالقوه استفاده می‌کنند. برای مثال، عرضه‌کنندگان مواد غذایی حداقل از زمان رومیان، از رنگ استفاده می‌کردند تا محصولات خود را برای خریداران جذاب‌تر نشان دهند. طبق مقاله ای که در مجله ایمنی غذا منتشر شد، “شراب حداقل در 300 سال قبل از میلاد مسیح به طور مصنوعی رنگ می شد.”

معانی متنوع رنگ

برای طراحان، بازاریابان و دیگر متخصصانی که به دنبال استفاده از قدرت رنگ هستند، مهم است که ابتدا به معنای هر رنگ برای افراد مختلف بسته به تجربیات گذشته که بر زندگی آنها تأثیر گذاشته است را در نظر بگیرند.

در اینجا عوامل مهمی وجود دارد که بر تفسیر رنگ ها تأثیر می گذارد:

  • جغرافیا: رنگ ها در کشورها یا مناطق مختلف اهمیت متفاوتی دارند. در آمریکا، رنگی که عمدتاً با عزاداری یا سوگواری همراه است سیاه است. اما در چین رنگ سفید بیشتر با عزاداری همراه است و اغلب در مراسم خاکسپاری توسط خانواده متوفی پوشیده می شود.
  • رویدادهای جاری: فرهنگ پاپ و رویدادهای جاری می‌توانند تأثیر زیادی بر نحوه ارتباط ما با رنگ‌های مختلف داشته باشند. برای مثال، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2000، انجمن‌های سیاسی را برای دموکرات‌ها به عنوان «آبی» و جمهوری‌خواهان را به عنوان «قرمز» تثبیت کرد.
  • وابستگی مذهبی: بسته به اینکه چه دینی دارید، ممکن است رنگ بنفش را نمادی از رنج، سلطنت، یا شهود و موارد دیگر تفسیر کنید.
  • گروه های اجتماعی: برای مثال، رنگ های رنگین کمان اغلب به عنوان نمادی برای مشارکت و حمایت از جامعه LGBTQ استفاده می شود.
  • وابستگی به تیم: بسیاری از مردم به ترکیب رنگ‌های مرتبط با دانشگاه مادر یا تیم ورزشی مورد علاقه‌شان علاقه دارند. و آنها می توانند از رنگ های رقیب تیم خود بیزار باشند.
  • نسل: اعضای یک نسل تمایل به حس نوستالژی برای پالت های رنگی مشابه دارند.

بنابراین، قبل از اینکه به رنگ های برند متعهد شوید، تحقیقات بازار خود را انجام دهید. اگر شخصیت مشتری ایده‌آل شما اکثراً Gen Xers هستند که در آسیا زندگی می‌کنند، احتمالاً ترجیح می‌دهید رنگ‌های مختلف را نسبت به زمانی که مخاطبان اصلی شما سالمندان در ایالات متحده هستند، اولویت دهید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا