موفقیت

چگونه با انگیزه بمانیم

(براساس فلسفه باستانیان)

سوخت «آتش عادت»

هر عادت و قابلیتی در اعمال مربوطه خود تأیید می شود و رشد می کند، راه رفتن با راه رفتن، و دویدن با دویدن… بنابراین، اگر می خواهید کاری را انجام دهید، آن را عادت دهید، اگر نمی خواهید آن را انجام دهید، t، اما به جای آن به چیز دیگری عادت کنید. همین اصل در وضعیت ذهنی ما نیز کار می کند. وقتی عصبانی می‌شوید، نه تنها آن شر را تجربه کرده‌اید، بلکه یک عادت بد را نیز تقویت کرده‌اید و به آتش سوخت می‌افزایید.» – Epictetus

روانشناس ویلیام جیمز در مورد اینکه عادت ها را به جای دشمن خود متحد کنیم صحبت کرد. اینکه بتوانیم نوعی سنگر در برابر هرج و مرج دنیا ایجاد کنیم و بهترین های خود را برای کاری که می خواهیم انجام دهیم آزاد کنیم. جیمز نوشت: «برای این کار، ما باید هر چه زودتر اقدامات مفیدی را به‌طور خودکار و معمولی انجام دهیم، و از رشد به روش‌هایی که احتمالاً برای ما زیان‌آور هستند، محافظت کنیم، همانطور که باید از آن مراقبت کنیم. طاعون. هرچه بتوانیم جزئیات بیشتری از زندگی روزمره خود را به سرپرستی بدون زحمت اتوماسیون بسپاریم، قدرت های بالاتر ذهن ما برای کار مناسب خود آزادتر می شود.

جیمز گفت که هیچ کس بدبخت تر و با انگیزه تر از فردی نیست که بر تصمیم گیری لحظه به لحظه متکی است.

رواقیون موافقند. حدود دو هزار سال قبل از جیمز، اپکتتوس از تصویر آتش عادت استفاده می کرد. هر عادت – خوب و بد – مانند آتش است. هر بار که عادت را انجام می دهیم، آن را تقویت می کنیم، به آن سوخت می افزاییم.

ارسطو نیز به همین ترتیب می‌گوید: «فضیلت‌ها با انجام اعمال در انسان شکل می‌گیرد». نویسنده مشهور ویل دورانت این جمله را اینگونه تفسیر کرده است: “ما همان کاری هستیم که مکررا انجام می دهیم… بنابراین برتری یک عمل نیست، بلکه یک عادت است.”

به عبارت دیگر، برتری این چیزی نیست که یک بار انجام دهید. این یک روش زندگی است. اساسی است این مانند یک سیستم عامل است و کدی که این سیستم روی آن کار می کند عادت است. اگر می‌خواهیم شاد باشیم، اگر می‌خواهیم موفق باشیم، اگر می‌خواهیم عالی باشیم، باید توانایی‌هایمان را توسعه دهیم، باید عادت‌های روزانه‌ای را توسعه دهیم که این امکان را به وجود می‌آورد.

این یک خبر عالی است. زیرا به این معنی است که نتایج چشمگیر یا تغییرات عظیم بدون انگیزه هرکول یا فرمول های جادویی امکان پذیر است. تنظیمات کوچک، سیستم های خوب، فرآیندهای مناسب – این چیزی است که لازم است. هر روز می‌توانیم تصمیم‌هایی مانند: زمانی که از خواب بیدار می‌شویم، آنچه مطالعه می‌کنیم و تمرین می‌کنیم، چه کسانی در زندگی‌مان تأثیرگذار هستند، کجا می‌رویم و چگونه وقت خود را سپری می‌کنیم، بگیریم.

هیچ چیز قوی تر از یک عادت خوب نیست. هیچ چیز مثل یک عادت بد ما را باز نمی دارد. ما همان کاری هستیم که انجام می دهیم. کاری که انجام می دهیم تعیین می کند که چه کسی می توانیم باشیم. پس سوالی که از شما می شود این است که اپکتتوس از شاگردانش پرسید: کدام آتش را شعله ور می کنید؟

کوچک فکر کن نه بزرگ

“پیشرفت با شانس یا تصادف به دست نمی آید، بلکه با کار روزانه روی خودت به دست می آید.” – Epictetus

بخشی از دلیلی که ما برای به دست آوردن و با انگیزه ماندن تلاش می کنیم این است که یک حس کاذب داریم – یا به طور کامل درونی نکرده ایم – چگونه پیشرفت و موفقیت اتفاق می افتد. ما اغلب فقط نتیجه چشمگیر را می بینیم – یک کتاب پرفروش یا یک شش بسته قابل توجه. ما تقریباً هرگز نمی بینیم که روندی منجر به آن نتایج شود. بنابراین، ما تصور می کنیم که روند باید به همان اندازه درخشان بوده باشد.

در واقع برعکس است. پلوتارک داستان یک کشتی‌دار ثروتمند دلیایی را روایت می‌کند که از او پرسیده شد که چگونه ثروت خود را ساخته است. او گفت: “بخش بزرگتر به راحتی انجام شد، اما بخش اول و کوچکتر زمان و تلاش داشت.”

چطور کار میکند؟ انجام هر کاری با پیامد یا بزرگی نیاز به کار عمدی، تدریجی و مداوم دارد. در ابتدا، این تلاش ها ممکن است چندان زیاد به نظر نرسد. اما با گذشت زمان، آنها جمع می شوند و سپس روی یکدیگر ترکیب می شوند. چه یک کتاب باشد یا یک تجارت یا یک لانه مورچه یا یک استالاگمیت، از آغاز فروتنانه نتایج چشمگیر به دست می آید.

سنکا در یکی از معروف‌ترین نامه‌های خود به لوسیلیوس، نسخه‌ای بسیار ساده برای زندگی خوب ارائه می‌کند. او نوشت: «هر روز چیزی به دست آورید که شما را در برابر فقر، در برابر مرگ و در واقع در برابر بدبختی‌های دیگر تقویت می‌کند، و پس از آنکه افکار زیادی را درگیر کردید، یکی را انتخاب کنید تا در آن روز به طور کامل هضم شود.»

یک افزایش در روز خودشه.

رواقیون بر این باور بودند که این چیزهای کوچک است که به حکمت و فضیلت اضافه می شود. آنچه می خوانید. زیر نظر کسی درس خوندی آنچه را که در اولویت قرار دادید. چطور با کسی رفتار کردی روال شما چطور بود آموزشی که گذروندی چه قوانینی رو رعایت کردی چه عاداتی را پرورش دادی این چیزی است که روز به روز، در طول یک عمر تمرین شده است. این چیزی است که منجر به یک زندگی خوب شد.

زنو با نگاهی به زندگی خود می‌گوید: «بهزیستی با قدم‌های کوچک به دست می‌آید، اما واقعاً چیز کوچکی نیست.» به همین دلیل است که امروز و هر روز باید به آن چیزهای کوچک فکر کنید. ارزش عرق کردن را دارند. شما باید عادت های خوب ایجاد کنید. شما باید به قوانین خود پایبند باشید. شما نمی توانید برای خود بهانه ای بیاورید و بگویید: “اوه، این مهم نیست.”

چون جمع می شود. زیرا تعیین می کند که چه کاری را انجام خواهید داد و چه کاری را انجام ندهید.

مهمتر از همه، تعیین می کند که شما کی هستید.

یک صفحه در یک کتاب یک مکالمه یک یادداشت بین دوستان چند دقیقه مدیتیشن. یک سوال واحد یک تصمیم واحد قطعه ای واحد مانند آنچه که مارکوس اورلیوس را راهنمایی کرد تا «هر روز یک چیز خوب را با خود بردارد: او باید مردی سالم تر به خانه برگردد یا در راه سالم شدن».

آرنولد شوارتزنگر، فیلمساز، کارآفرین، نویسنده، فرماندار سابق کالیفرنیا، بدنساز حرفه ای و پدر پنج فرزند، نسخه مشابهی را برای افرادی که سعی می کنند در طول بیماری همه گیر قوی و عاقل بمانند، ارائه کرد: «تا زمانی که شما هر روز کاری انجام دهید، یعنی نکته مهم.”

خواه از سنکا باشد یا اپیکتتوس یا مارکوس یا آرنولد، نصیحت خوب نصیحت خوبی است و حقیقت حقیقت است. یک چیز در روز اضافه می شود. یک قدم در یک زمان تمام چیزی است که لازم است. فقط باید انجامش بدی و هر چه زودتر شروع کنید، احساس بهتری خواهید داشت…

این چیزی است که فلسفه واقعاً درباره آن است. این پیشرفت تدریجی است، در طول عمر، که هر روز انجام می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا