متفرقه

انواع مختلف گردشگری در دنیا

صنعت توریسم یا گردشگری یکی از صنعت های در حال رشد و به روز دنیاست که به روش های متفاوت روی دنیا تاثیر می گذارد. هر ساله، میلیون‌ها نفر به دلایل مختلفی به سراسر دنیا سفر می کنند. گردشگری تنها به بازدی از جاذبه های گردشگری محدود نمی شود. امروزه ده ها نوع گردشگری در سراسر دنیا به وجود آمده است و روز به روز به انوع آن اضافه می شود. در ادامه مطلب به معرفی تعدادی از گردشگری های مختلف می پردازیم.

گردشگری جهادی

گردشگری جهادی، عبارت است از سفر به مقاصد برای تماس و همکاری با گروه های جهادی. این شکل از گردشگری در واکنش به رشد جوامع جهادی در سوریه پدید آمده است. مواردی از سفر دختران جوان به سوریه برای تبدیل شدن به «عروس جهادی» و مردانی که برای آموزش تروریستی یا جنگ برای گروه‌های تروریستی سفر می‌کنند گزارش شده است.

گردشگری جنگل

گردشگری جنگل در اصل گردشگری است که در جنگل رخ می دهد و طیف وسیعی از اشکال سفرهای سازگار با محیط زیست و پایدار را در بر می گیرد و استراحتگاه های زیادی وجود دارد که در سال های اخیر در جنگل های آمازون، رواندا، هند و کاستاریکا ساخته شده اند. گردشگران همچنین در طول اقامت خود در جنگل به ماجراجویی می پردازند. فعالیت‌های پرطرفدار عبارتند از زیپ لاین، سافاری در جنگل، قایق رانی و پیاده‌روی روی سایبان.

گردشگری عدالت

گردشگری عدالت به معنای سفر با هدف بهبود شرایط اقتصادی کسانی است که در مقصد زندگی می کنند. گردشگری عدالت محور تبادل فرهنگی مثبت بین مهمان و میزبان از طریق تعامل یک به یک، حفاظت از محیط زیست و آموزش سیاسی/تاریخی است. گردشگری عدالت به شدت در فلسطین و بوسنی ترویج شده است.

گردشگری کوشر

گردشگری کوشر گردشگری است که برای رفع نیازهای یهودیان ارتدکس طراحی شده است. وعده‌های غذایی بر اساس الزامات مذهبی طراحی می‌شوند و مکان‌های اقامتی در چند قدمی کنیسه‌های یهودی هستند.

گردشگری آخرین فرصت

گردشگری آخرین شانس، که بیشتر به عنوان گردشگری عذاب شناخته می شود، شامل سفر به مقاصدی است که به دلیل دلایل طبیعی یا ساخته دست بشر، محکوم به انقراض هستند. مقاصد گردشگری نابودی شامل مالدیو است که در معرض خطر افزایش سطح دریا قرار دارد، دریای مرده که به سرعت در حال کاهش است و کوه کلیمانجارو، جایی که یخچال های طبیعی در آن بیش از 80 درصد در قرن گذشته کاهش یافته است.

گردشگری افترا

گردشگری تهمت، عمل سفر به مقصدی است که قوانین تهمت مطلوبی دارد. گردشگری افترا که اولین بار توسط جفری رابرتسون برای توصیف خرید کت و شلوار افترا در انجمن ابداع شد، معمولاً با انگلستان مرتبط است، جایی که قوانین شکایت از نویسنده به اتهام افترا در یک حوزه قضایی خارجی ضعیف تر از سایر مقاصد مانند ایالات متحده است. . گردشگری لیبل نمونه‌ای از یکی از بحث‌برانگیزترین انواع گردشگری است.

گردشگری فانوس دریایی

گردشگری فانوس دریایی گردشگری است که شامل بازدید از فانوس های دریایی می شود. این ممکن است برای قدردانی از مناظر پانوراما در این منطقه یا در نتیجه توسعه گردشگری فانوس دریایی باشد که به موجب آن فانوس دریایی ممکن است برای ارائه طیف وسیعی از اهداف گردشگری مانند اقامتگاه یا موزه ها بازسازی شده باشد.

گردشگری زبانی

گردشگری زبانی گردشگری است که شامل یادگیری زبان می شود. این می تواند بخشی از یک دوره رسمی یا بخشی از تجربه فرهنگی گسترده تر باشد. مقاصد محبوب برای یادگیری زبان شامل بسیاری از اسپانیا و آمریکای جنوبی برای یادگیری اسپانیایی، فرانسه برای فرانسه و ایتالیا برای ایتالیایی است.

گردشگری ادبی

گردشگری ادبی شامل سفر به مکان های مرتبط با متون داستانی یا مکان هایی است که با نویسندگان آنها مرتبط است. گردشگران ادبی که شکلی از گردشگری فرهنگی است، از دیدن مقاصدی که در کتاب ها، خانه های قبلی یا فعلی نویسنده و سنگ قبرهای نویسنده به نمایش گذاشته شده اند، لذت می برند. مقاصد محبوب گردشگری ادبی عبارتند از Stratford Upon Avon، خانه شکسپیر و ادینبورگ، خانه J.K Rowling.

گردشگری دریایی

گردشگری دریایی یکی از انواع گردشگری است که شامل استفاده از قایق به عنوان بخشی از تجربه تعطیلات است. در این تعطیلات و این نوع گردشگری، گردشگر در یک قایق اقامت می کند، مانند سفرهای دریایی یا قایقرانی. همچنین شامل  رویدادها یا فعالیت‌های قایق‌سواری، مانند رگاتا، تورهای قایق یا ماهیگیری در اعماق دریا است.

گردشگری انبوه

گردشگری انبوه، جابجایی تعداد زیادی از مردم است که فعالیت های تفریحی خود را در یک منطقه خاص انجام می دهند. مقاصد گردشگری انبوه که معمولاً با پکیج گردشگری همراه است، معمولاً با کاهش هزینه یا تعطیلات بودجه همراه هستند و بسته به فصل دارای اوج و فرودهای شدید هستند. گردشگری انبوه معمولاً با مفاهیم منفی تخریب محیط زیست، فرسایش فرهنگی و افزایش جمعیت همراه است. گردشگری انبوه ارتباط تنگاتنگی با گردشگری بیش از حد دارد. گردشگری انبوه نمونه دیگری از یکی از انواع گردشگری است که تا حدودی بحث برانگیز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا